Trolla skole (1913), a photo by Trondheim Byarkiv on Flickr.
Etter mange år på
skolebenken kan jeg med hånden på hjertet si at de av mine lærere
som benyttet seg av vurderingskriterier og framovermeldinger i
undervisningen sin, dessverre kan telles på en hånd. De aller
fleste prøvene eller innleveringene vi fikk tilbake inneholdt
allmenn ros som "Bra!", "Flott!", "Riktig!" og gjerne avsluttet
med "Godt jobba!" eller i verste fall "Du har jobbet for lite med
stoffet!". Disse konstruktive tilbakemeldingene, som det er så
enkelt å rette seg etter, ble gjerne etterfulgt av en karakter som
kanskje ikke svarte til de forventningene vi hadde fått etter å ha
skummet oss gjennom "rosen". Er det flere som kjenner igjen denne
traurige og svært så utdaterte trenden, eller er det bare hos meg
at frysningene kryper opp fra tuppen av stortåen til det skjelver i
den ytterste hårtupp?
Nå sier ikke jeg at alle
lærere som underviste min generasjon ga tilbakemeldinger på denne
måten. Neida, det jeg ønsker å få fram er at mine karakterer
hadde antakeligvis vært enda bedre dersom jeg hadde visst hvorfor
jeg fikk den karakteren jeg fikk, hva
jeg burde jobbe mer med, hvordan jeg kunne nå de aktuelle
målene og kanskje til og med fått vite hva det ble krevd
av meg før arbeidet begynte. Dette er en av de
viktigste grunnene til at jeg valgte å bli lærer av yrke, jeg fikk
grundig opplæring i den omdiskuterte læreboken "What not to do!".
Heldigvis har det skjedd
endringer siden jeg blomstret med ansiktet rettet mot tavlen. Da
"pugging" var det store og kunnskapen var glemt dager etter at den
ble presset inn. Vi tilegnet oss kunnskaper og ferdigheter, men
forsto ikke en døyt av hva vi holdt på med (satt litt på spissen).
I dag ønsker man ikke bare å måle kunnskapen eller ferdighetene
til elevene, men man ønsker ikke minst å måle forståelsen
av det som læres. Ved å måle kunnskaper, ferdigheter
og forståelse får man en bedre indikator på
kompetansen til den enkelte elev. Setter vi dette sammen med at
elevene på forhånd får vite hva som kreves av dem
(vurderingskriteriene) og samtidig får vite av den enkelte lærer
hvor de ligger an i forhold til målet og hva som skal til for å nå
det, begynner vi å ane den søte duften av en ideell
læringssituasjon.
Vurderingens
formål og funksjon har lenge vært et aktuelt tema i skoledebatten i
Norge og resten av verden. Diskusjonen har dreid seg om
vurderingens effekt. Er det slik at vurdering fremmer eller hemmer
læring i skolen? Er vurdering læring eller kontroll? (Slemmen
2012: 27)
Trude Slemmen
påpeker i «Vurdering for læring i klasserommet» at flere
undersøkelser de siste årene viser at vurderingen kan være med på
å fremme elevenes læring, dersom den sees på som mer enn bare
prøver og karakterer. Det er her vi kommer inn på den formative
vurderingen, også kjent som
underveisvurdering
eller vurdering for læring.
Dette innebærer at vurderingen skal bli et verktøy for å fremme
læring, den skal bli en del av undervisningen og ikke bare et
verktøy for kontroll og synliggjøring av kompetanse. Vurderingen skal med andre ord ha en sentral
funksjon underveis i læringen.
I forskrift til opplæringslova står det for eksempel:§ 3-2. Formålet med vurdering
Formålet med vurdering i fag er å fremje læring undervegs og uttrykkje kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten undervegs og ved avslutninga av opplæringa i faget. Vurderinga skal gi god tilbakemelding og rettleiing til elevane, lærlingane og lærekandidatane.
Undervegsvurdering skal brukast som ein reiskap i læreprosessen, som grunnlag for tilpassa opplæring og bidra til at eleven, lærlingen eller lærekandidaten aukar kompetansen sin i fag.
Sluttvurderinga skal gi informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten ved avslutninga av opplæringa i faget (...).
Udanningsdirektoratet har egne sider som omhandler vurdering for læring og hva dette
egentlig går ut på. Jeg ønsker å vise til et utdrag fra sidene
for å skape større forståelse for hva begrepet egentlig innebærer
(mine uthevinger).
Formålet med underveisvurdering er å fremme læring, utvikle kompetanse og gi grunnlag for tilpasset opplæring. All vurdering i fag som foregår i løpet av opplæringen fram til slutten av 10. årstrinn og i løpet av opplæringen på årstrinn i videregående opplæring defineres som underveisvurdering. Underveisvurdering er en rettighet for alle elever og lærlinger.
Underveisvurdering skal gis løpende i opplæringen som veiledning. Gjennom underveisvurderingen får lærer/instruktør og elev/lærling informasjon om elevens faglige progresjon. Informasjon om hva elever og lærlinger kan og hva de må jobbe mer med, kan brukes til å tilrettelegge opplæringen etter deres ulike behov. Når underveisvurdering brukes til å fremme elevers læring og tilpasse opplæringen er det vurdering for læring (...).
Som lærere skal vi altså flette vurderingen
inn i undervisningen og la den bli en naturlig del av skolehverdagen
til elevene, slik at den kan være med å hjelpe opp og fram hver
enkelt elev og dermed blir det en tilpasset opplæring. Dette er ikke
bare noe vi lærere kan gjøre, men også noe vi bør gjøre. Lærere bør bruke underveisvurderingen aktivt, noe elevene også har rett på.
For å iverksette vurdering for læring bør man blant annet følge noen viktige prinsipperfor underveisvurdering.
Hva
så med sluttvurderingen? Kan den ha andre egenskaper enn bare å
uttrykke kompetanse og kontroll? Jeg mener at svaret er et høyt og
rungende; JA! La meg gi dere et eksempel:

Hva
betyr dette egentlig i praksis for oss lærere? For
at vurderingen skal bli en del av læringen må vi ha den i bakhodet
allerede under planleggingen
av undervisningen.
Under denne planleggingen tar vi utgangspunkt i Kunnskapsløftet hvor
de ulike kompetansemålene
for hvert enkelt fag er definert, dette innebærer
hva elevene i den norske skolen skal lære ut fra det trinnet de er
på. Kompetansemålene kan oppleves som nokså overveldende og
omfattende, det er derfor vi lærere må «bryte dem opp» og
«oversette» dem slik at de blir mer anvendelig i praksis. Med
andre ord
betyr det
at lærere må operasjonalisere kompetansemålene til den praktiske
undervisningen, noe
som
vil innebære en konkret undervisningsplan hvor utformede
vurderingskriterier, kriterier for måloppnåelse og læringsmål er
inkludert. Disse
kriteriene samt læringsmålene er hva vi skal gjøre vurderingen ut
ifra. Du kan lese mer om operasjonalisering i Effektiv planlegging og vurdering, av Henning Fjørtoft. Her finner du også konkrete
eksempler på hvordan man kan bruke vurderingen i praksis, noe som er
gull verdt for enhver lærer.
Ut
ifra det jeg nå har vært inne på kan vi si at man nå ønsker en
«kvalitetssikring» av læringen. Læringsmål og
vurderingskriterier skal ikke bare være noe læreren trykker til
brystet og holder hemmelig for omverdenen. Karakterene skal ikke
lenger være et uløst mysterium for elevene, de har rett til å vite
hva som blir krevd av dem, hva som må til for å nå målene, hvor
de er i forhold til det aktuelle målet, hva som er det første
skrittet på veien og hva som må til for at de skal bli bedre. På denne
måten blir eleven en større del av undervisningen og læringen.
Kanskje blir «eierfølelsen» hos elevene større, noe som kan
være med på å øke motivasjonen for læring. Læreren skal være
både trener og dommer, og kanskje er det trenerrollen som er den
absolutt viktigste rollen vår. Vi skal nå lete etter «bevis» på læring ved
hjelp av flere vurderingskilder, disse vurderingskildene kan være
observasjon av eleven(e), dialog med eleven(e) og ikke minst
vurdering av elevarbeider både underveis i prosessen og den endelige
sluttvurderingen. Karakterene skal ikke lengre slå ned som "lyn fra
klar himmel", vi ønsker oss en "undervisningsintegrert vurdering"!
Nå skal det nevnes at dette er det ideelle, det er sånn man ønsker at det skal være. Det er jo en gang slik at den formative vurderingen bare har positiv effekt når informasjonen faktisk brukes i praksis.
Nå skal det nevnes at dette er det ideelle, det er sånn man ønsker at det skal være. Det er jo en gang slik at den formative vurderingen bare har positiv effekt når informasjonen faktisk brukes i praksis.
Bildet er hentet fra en Prezi-presentasjon av Lisbeth M. Brevik - foredragsholder fra Gyldendal kompetanse (Ny Giv)
Vi lærere er gode til å lære bort, men vi må også forsikre oss om at læringen faktisk har skjedd.
en tankefull, men dog håpefull frøken.
Et kjempeinteressant innlegg. Artig å lese.
SvarSletta) I hvilken grad - og ikke minst: Hvordan - praktiserer vi formativ vurdering i norskfaget på TVS?
b)Hvordan kan vi måle om vår formative vurdering fremmer læring hos elevene våre?
c) Hvilke måter å gi formativ vurdering på fungerer best for vår elever i norskfaget?
d)Finnes det læringssituasjoner hvor vi ikke bør gi formativ vurdering, men heller bare summativ vurdering?
e) Er større grad av samarbeid om formativ vurdering i norskfaget nyttig eller ønskelig?
f) Kanskje bloggen din og f.eks dette blogginnlegget ditt kan være tema på et seksjonsmøte? Ka du tru om det?
Svert, sjø. Kjøle.
Magnus
Dette var inspirerende lesing. Dine elever nyter nok allerede godt av din tilnærming til læreryrket. Det er egentlig rart hvordan vurdering i "gamle dager" nærmest ble holdt hemmelig for eleven. Tydelige vurderingskriterier hjelper jo ikke bare eleven, men gjør det dessuten lettere for læreren å vurdere, hjelpe og begrunne.
SvarSlettHvis jeg har noe å utsette på dette innlegget, så er det at det er morsommere å lese dine betraktinger om vurdering, enn utdragene fra utdanningsdirektoratet…