
Så
er det «på'n igjen», nytt arbeidskrav betyr nytt blogginnlegg,
denne gangen skal det handle om tekstkompetanse,
litteraturundervisning og ulike metoder lærere kan bruke for å
hjelpe elevenes utvikling som lesere og skrivere. Ut fra dette mener
jeg det er tre nøkkelord som står frem:
- Kompetanse: Hva slags erfaring har eleven når han/hun går inn døren til klasserommet første gang? Hva ønsker vi at eleven skal ha i ryggsekken siste gang han/hun strider over de samme dørstokken? Hva er det kompetansemålene krever at eleven skal ha av kompetanse etter at skoleåret er over?
- Utvikling: Hva skal til for at eleven utvikler sine ferdigheter og sin kompetanse innen endt skoleår? Hvilke faktorer virker inn på elevens utviklingen og hva kan jeg som lærer gjøre for å sette fart på og styre denne utviklingen i riktig retning?
- Litteratur: Hva slags slags litteratur har eleven arbeidet med tidligere? Har eleven lest noe litteratur tidligere? Hvilke erfaringer har eleven med å lese og skrive? Hvilken litteratur vil kunne øke elevens leselyst og leseglede eller skrivelyst og skriveglede?
Dette
er mange spørsmål jeg stiller meg hver gang det kommer til
litteraturundervisning og her er den tilpassede opplæringen veldig
vanskelig, etter min mening.
Tekstkompetanse
I
Litteratur og film i klasserommet
av Sylvi Penne møter
vi forskjellige diskurser
som elevene drar med seg inn i undervisningen og klasserommet, med
andre ord kan man si at dette er elevenes kompetanse ved oppstart av
et undervisningsforløp. Det er i hjemmet vi finner det som Penne
kaller for primærdiskursen, elevene
tar etter eller lærer av foreldre, familie eller omgangskretsen.
Dette er komfortsonen, det er her elevene føler seg trygge, kanskje
uten de store utfordringene. Utfordringene kommer (for noen) i
sekundærdiskursen.
«Sekundærdiskurser
er rett og slett alle språklige og kommunikative møter utenfor hjem
og nærmiljø (...) Vi kan tolke, utprøve, undersøke for å forstå
(...) Å forholde seg til sekundærdiskurser innebærer alltid å
måtte
forholde seg til andre og andres tanker.» (Penne,
2010:34)
Tekstkompetanse og dannelse
Elevene
må ha tilstrekkelig språk- og teksterfaring for å kunne oppnå den
kompetansen det kreves av dem og som jeg nevnte i avsnittet over kan
denne erfaringen læres. I følge Atle Skaftun er derfor en
nødvendighet å arbeide med sakprosa og skjønnlitteratur, for å
forberede dem på det livet de skal ut i senere. Sakprosatekster er
med på å øve elevenes kritiske sans og skjønnlitterære tekster
gir elevene innblikk i en verden som de kan kjenne seg igjen i,
dermed kan de skape relasjoner til skjønnlitteraturen. Men
i følge Skaftun vil de skjønnlitterære tekstene kunne fortone seg
som kjedelig for de uinteresserte elevene (Skaftun 2009, s 16).
Kanskje er det også derfor at Kunnskapsløftet
legger mest vekt på sakprosaen? Som nevnt skal skolen forberede
elevene på voksenlivet og livet som kommer etter endt utdanning,
derfor er kanskje spesielt lesingen
forutsetning for at elevene skal kunne gjenkjenne, forholde seg til
og ikke minst forstå skrift og kultur i samfunnet og den verden vi
lever i (Skaftun 2009, ss 16-17). Dermed vil skolen bli et sted for
dannelse.
Skaftun
viser til en definisjon på dannelse av Laila Aase:
Dannelse er en sosialiseringsprosess som fører til at man forstår, behersker og kan delta i vanlige oppvurderte kulturformer. Dette innebærer både tenkemåter, handlingspotensial og kunnskaper innenfor et bredt og variert felt” (Skaftun 2009, s. 32).
Begrepet
dannelse er vidt og det er en evig diskusjon om hva som skal til for
å være dannet. Hva er dannelse egentlig? Dette blir oppfattet på
mange ulike måter og dermed skapes det også diskusjoner rundt
definisjonen av begrepet. Men en ting er ganske sikkert, dannelsens
krav er noe annet i dag enn det var for 50 år siden, begrepet bør
utvikles i samsvar med samfunnets endringer. Dermed kan vi spørre
oss om litteraturhistorien preger samfunnet i like stor grad nå som
den gjorde før? Dersom svaret er nei, bør ikke da
litteraturhistorien få mindre plass i skolen enn den hadde
tidligere? Vi bør bevege oss i takt med kravene fra samfunnet.
Samfunnet
utvikler seg i et forrykende tempo og etter min mening er spriket
mellom primærdiskursen og sekundærdiskursen mye større i dag enn
det var for noen tiår siden, noe som fører til at vårt arbeid i
skolen krever mer og kanskje til og med blir viktigere?
Den mangfoldige kompetansen
Som
jeg har vært inne på tidligere er det svært viktig at
elevene har en
bred teksterfaring for
å kunne utvikle deres tekstkompetanse, dette får de (rett og slett)
gjennom å arbeide med tekster, hvor de avkoder, anvender og
reflekterer , både i egne og andres tekster. Det er nå vi er inne i
begrepet literacy,
som både Skaftun og Penne legger stor vekt på i bøkene sine. I
Litteratur og film i klasserommet
benytter
Penne seg av UNESCOs definisjon
på
begrepet. Literacy
handler om å kunne utvikle en forståelse i det sammensatte
informasjonssamfunnet, altså å kunne utvikle et metaspråk. Her er
forståelse
et nøkkelord, dersom vi ikke eier forståelse av den kontekstuelle
koden, vil vi stå alene utenfor det språklige praksisfellesskapet
som literacy omhandler. Literacy vil dermed være nøkkelen for
deltakelse i en språklig praksis. Det
er svært mange (spesielt elever) som spør hvorfor de må lese
litteratur på skolen når man ikke gjør det hjemme? Dette belyser
også Penne gjennom det retoriske spørsmålet: "Hvordan og
hvorfor skal vi drive med litteratur i skolen når elevene ser
fjernsyn i stedet for å lese?" (Penne 2010:19). Dette har man
muligens fått svaret på gjennom det jeg har påpekt innen dannelse
og literacy. For å ta til seg et budskap og kanskje produsere noe
selv, trenger elevene en tillært kompetanse som de kanskje ikke
tilegner seg utenfor skolen. Det
er jo
nettopp det dannelse og literacy handler om: Å forberede elevene på
livet etter skolen slik at de kan forstå, gjenkjenne og forholde seg
til både skrift og kultur i samfunnet og
omverdenen rundt dem.
Hvor er lysten og gleden?
Tidligere
i innlegget har jeg nevnt at samfunnet har endret seg betraktelig de
siste årene, og disse endringene ser heller ikke ut til å avta med
det første. Vi har nå tv, film, data, spill og internett som tar
oppmerksomheten bort fra litteraturen, dermed blir lærerens
utfordring med å skape lyst og glede ved lesing og skriving mye
større enn tidligere. Da
blir dette plutselig et spørsmål om motivasjon og lærerens
utfordring med å motivere. Gjennom
min idrettsudanning var det naturligvis mye snakk om motivasjon og
hvordan denne virker inn på prestasjon, prinsippene er de samme
innen norskfaget. Motivasjon fører
ofte til prestasjon
eller
mestring,
som
igjen kanskje fører til fornyet motivasjon osv. Dette er som en evig
trapp!
Atle
Skaftun peker også på motivasjon som en viktig faktor for
leseglede, han viser også til at det er interessen som styrer
motivasjonen. Nøkkelen vil derfor bli å få elevene til å bli
interesserte i det som skal leses og skrives. Skaftun skiller mellom
indre og ytre motivasjon, hvor den indre motivasjonen kommer fra
elevens indre, hans eller hennes individuelle interesser. Den
ytre motivasjonen styres av ytre faktorer som kan påvirke elevens
lese- og skrivelyst, dette kan være at enkelte elever lar seg
motivere av gode karakterer, en framtidig utdanning, mens andre
elever lar seg motivere av at foreldre lokker med belønning dersom
leksene blir gjort (Skaftun 2009, s. 62).
Det er den indre
motivasjonen som kanskje
er den
ideelle,
men
for all del: «Ja takk! Begge deler!» Av
og til må man bare si som i reklamen: «Ost er ost».
Hva vil motivere?
Henning
Fjørtoft skriver i Effektiv planlegging og vurdering
om viktigheten av validitet
(gyldighet) av vurderingen, her kan man for eksempel nevne
innholdsvaliditet som betyr at oppgavene skal dekke innholdet i
kompetansemålet som det arbeides med (Fjørtoft 2009, s 43).
I
det forrige blogginnlegget mitt Vurderingsom læring eller kontroll? nevnte
jeg viktigheten av klare vurderingskriterier
og krav som eleven på forhånd har klart for seg. Og
i "Vurdering
og læring i norsk skriftlig. Mot en kriteriebasert skrivepedagogikk"
påpeker den samme Fjørtoft at validitet er et vesentlig tema i
vurderinsdesign (Fjørtoft 2010, s. 53). Som jeg skrev i det forrige
innlegget skal ikke læringsmålet og karakteren komme som «lyn fra
klar himmel» når elevene har formulert seg ferdig. Et
godt verktøy som kan være med på å øke elevenes motivasjon kan
derfor være aktiv bruk av vurderingsrubrikker.
Men
hva annet kan være med på å øke motivasjonen til elevene? Som
nevnt over går motivasjon og mestring hånd i hånd, så hvorfor
ikke gi elevene de verktøyene som skal til for å utvikle
leseferdigheter og leseforståelse? Jeg kan kort nevne
VØL-skjema,
styrkenotat,
kolonnenotat
og ikke minst det gode gamle tankekartet,
men
jeg ønsker spesielt å dra frem
BISON-overblikk som
er en strategi for å komme hurtig inn i teksten og forberede seg på
hva den handler om. Dere kan klikker dere inn på hver enkelt
strategi for å lese mer om dem. Et
av kompetansemålene for Vg2 studiespesialiserende er jo
at elevene skal beskrive og vurdere egne lese- og skrivestrategier. Hensikten
er at elevene skal lære å lese, angripe, tolke, fordøye og forstå
tekster, de får flere verktøy i den stadig voksende verktøykassen.
I
et fag hvor elevene samarbeider med en lærer dannes det ofte en
skriftkultur gjennom oppgaver, klassediskusjoner, prosessorientert
skriving og respons, ofte dannes denne kulturen etter lærerens
tidligere erfaringer og visjoner. Nå har det seg sånn at på skolen
er det flere fagområder og elevene må gjerne forholde seg til flere
lærere, noe som igjen betyr at de må forholde seg til flere ulike
skriftkulturer. Hva skjer så
når en elev bytter skole eller får en ny lærer? Jo, da må man
kanskje begynne helt på nytt. Det er ufattelig mye en elev må
forholde seg til og det er dessverre lite som skal til for å
«skiple» tilværelsen. Nye
skriftkulturer med en annen type respons, andre ting som blir
vektlagt. Stakkars liten? Enkelte elever vil kanskje oppleve dette
som et friskt pust, mens for andre kan det virke demotiverende og det
kan igjen gå utover elevens mestring. En evig runddans.
Et tolkningsfellesskap
Elevene
lærer best når de vet hva som blir forventet av dem og hvilke krav
som stilles til dem. Dersom lærere står sammen og tar ansvar for
skrive- og leseopplæringen gjennom et tolkningsfellesskap
hvor vi står sammen om hvordan vurderingsredskapene skal benyttes,
vil dette gagne elevene i svært stor grad. Vi lærere må derfor bli
enige om felles normer for tekst og en samlet forståelse for
kvalitet og tekst, og bruke karakterskalaen likt. Gjennom et godt
tolkningsfellesskap kan vi øke elevenes tekstkompetanse, dette kan
gjøres så enkelt som å forklare en oppgave grundig, hvor vi også
kommenterer eller forklarer kompetansemål og vurderingskriterier, vi
kan benytte oss av ulike lese- og skrivestrategier og responsgrupper.
Det er ikke så forferdelig mye som skal til før helheten og
framgangen øker (i alle fall ikke i teorien).
Konkrete metoder
Temabasert
undervisning:
I
«Litteratur og film i klasserommet» viser Sylvia Penne til ulike
metoder for temabaseret læring. Metodene er utviklet av Robert
Scholes og er tiltenkt engelskundervisning i amerikanske skoler, men
metodene kan like godt benyttes i vår norskundervisning. Her er
hensikten å øke elevens språk og tekstkompetanse, dette henger i
tråd med læreplanens formål med
norskfaget. Undervisningsprogrammet er delt inn i seks deler, men
jeg vil bare ta for meg del en, to og fire for å vise hvordan disse
kan kobles opp mot konkrete kompetansemål:
1.
Elevene skal finne ut hvor de står språklig. Hvem vil de ligne på
og hvem er deres allierte? Her dominerer pronomenene «jeg», «du»
og «vi». Elevene vil møte en rekke ulike tekster fra forskjellige
sjangre som stiller de samme spørsmålene «Hvem er jeg?» og «hvem
er vi?». Elevene skal kunne svare på hva de kan lære av den valgte
teksten og forfatteren, og hvordan han/hun selv skal uttrykke seg.
Elevene skal svare med egne tekster.
2.
Elevene skal også her nærlese tekster fra ulike sjangre. Her er
fokuset på hvordan
kultur og språk kan inkludere eller ekskludere enkeltindivider.
Pronomenet «de» dominerer og tekstenes tema vil være den
andre, metoden
retter fokuset mot bevisstgjøring på litteraturens ulike måter å
uttrykke fremmedgjøring og isolasjon.
De
to første metodene kan vi koble opp mot et kompetansemål etter 10.
årstrinn: Eleven skal kunne:
4.
Her skal elevene arbeide med et drama fra fortida, dette skal skje
over en lengre periode. Elevene skal modernisere dramaet slik at det
blir tidsaktuelt innen dagens kontekst. Hvordan ville det aktuelle
dramaet sett ut i dag? Elevene kan se på hvordan dramaet kan ha
utviklet seg opp gjennom tidene. Elevene kan også forestille seg at
de er forfatterens «hjelpere», som skal hjelpe til med
dramatiseringen av stykket gjennom å realisere dramaet med ulike
scener og karakterer.
Denne
metoden kan også kobles opp mot et kompetansemål etter 10.
årstrinn: Eleven skal kunne:
Lyst og glede innen lesing og skriving
Jeg ønsker å
avslutte med noe som kan minne om en moralpreken. Jeg ønsker å
oppfordre alle foreldre/foresatte, tanter og onkler, bestemødre og
bestefedre om å ta deres små poder inn i litteraturens fantastiske
verden så tidlig som mulig. Barn lærer av sine omgivelser og jo før
de oppdager litteraturen, jo større sjanser er det for at den vil
følge dem videre i livet. Og bare for å slå et aldri så lite
slag for skjønnlitteraturen; hvor fantastisk er det ikke å drømme
seg bort fra hverdagens mas og kjas og leve seg inn i en
fiksjonsverden med en god bok, hvor bare fantasien kan sette grenser?
Egenvurdering:
I oppgaveteksten for
dette arbeidskravet står det at jeg skal komme med en vurdering av
mitt eget blogginnlegg basert på kriteriene til innlegget.
Denne
gangen var det ekstremt vanskelig å fatte seg i korthet, og jeg
føler kanskje at jeg kunne ha dekket mer med å skrive lengre, men
det er jo en blogg! Det får vel være måte på hvor langt det skal
være. Men selvkritikk til side; alle begrepene er med og jeg mener
selv at jeg har benyttet dem på en fornuftig og hensiktsmessig og
relevant måte, det samme gjelder emnetaggene og lenkene. Jeg har med
synspunkter fra både Penne og Skaftun, det kan vel kanskje
diskuteres om dette er en grundig forståelse, men forsøket er der i
alle fall. Jeg har forsøkt å se på ulike aspekter ved
tekstkompetanse og igjen forsøkt å problematisere disse, men om det
er godt nok får tiden vise! Jeg kunne helt sikkert hatt med flere og
andre metodeforslag, men jeg har tatt et bevisst valg på å ikke ta
med mer på grunn av lengden på innlegget. Lur avgjørelse? Vel, det
er det andre enn meg som må svare på i denne omgangen.
Med
vennlig hilsen
en
meeeeeget fortumlet frøken.
Litteratur:
Fjørtoft, Henning (2009): Effektiv planlegging og vurdering. Rubrikker og andre verktøy for lærere, Bergen: Fagbokforlaget
Fjørtoft,
Henning (2010): “Vurdering og læring i norsk skriftlig. Mot en
kriteriebasert skrivepedagogikk” i Dobson og Engh (red.): Vurdering
for læring i fag, Kristiansand: Høyskoleforlaget
Penne,
Sylvi (2010): Litteratur og film i klasserommet. Didaktikk for
ungdomstrinnet og videregående skole, Oslo: Universitetsforlaget
Skaftun,
Atle (2009): Litteraturens nytteverdi, Bergen: Fagbokforlaget
Du skriver litt om motivasjon knyttet til din bakgrunn fra idrett. Det ble jeg nysgjerrig på. Sett utenfra virker det for meg som idrett kobler indre og ytre motivasjon på en helt annen måte en det man kanskje gjør i skolen. Kanskje skolen kan lære noe av idretten?
SvarSlett