
Old School, a photo by tracilawson on Flickr
I
dag er datamaskinen en stor del av klasserommet og undervisningen.
Snart eier ikke elevene penn eller papir i det hele tatt. For meg
virker det som om den digitale verden utvikler seg med større
hastighet enn vinden her, ytterst på Nordmøre.
Jeg
husker fra min tid som elev, undervisningen foregikk utelukkende på
tavlen, og først på ungdomsskolen ble jeg presentert for bruk av
datamaskin i undervisningen. Dette var kun i form av enkle oppgaver i
matematikk, hvor hver elev fikk nesten et helt kvarter på
datamaskinen et
par ganger i halvåret. Her snakker vi store tilstander! På
videregående ble jeg (i skolesammenheng) introdusert for det
utrolige internettet og hvilken ressurs dette kunne være. Her kunne
vi finne informasjon fra oppslagsverk som for eksempel ferdiglagde
leksikon, vi kunne hente inn og lese informasjon fra andres
publikasjoner. For meg ble internett i all hovedsak brukt som et
oppslagsverk, som
bruker opererte jeg kun som konsument,
det er dette vi kjenner som web 1.0.
Sosiale medier forklartStor, a photo by carlchristiang on Flickr.
Den
elleville utviklingen
Nå
er ikke jeg verdens eldste lærer, da jeg omtrent bare er syv år
eldre enn mine elever. Jeg føler meg likevel som en dinosaur i forhold til
elevene når vi kommer til digital dugelighet, dette sier kanskje noe
om den enorme utviklingen innen web-kulturen. Den som nevnte
internettbruken i web 1.0 har utviklet seg til det vi i dag kjenner
som web
2.0.
Det
hele har forandret seg fra en forbrukerkultur til en deltakerkultur.
Fra
å fungere som kun
oppslagsverk,
har web 2.0-kulturen utviklet seg til å bli et sentrum for
kommunikasjon, og elevene lever som
nevnt
høyst aktivt i denne kulturen. De skriver egne blogger samtidig som
de kommenterer andres. De publiserer egne meninger på Facebook,
mens de twitrer
dem på Twitter,
samtidig som andre kan kommentere det som
blir delt.
De sender private meldinger, har samtaler i grupper og chatter
på Facebook og MSN.
Elevene kan uttrykke offentlig sine personlige meninger om en
publisert nyhetssak i nettavisene, de kan også legge ut personlige-
og dele offentlige filmsnutter og
musikkvideoer
på YouTube.
Tilsvarende
kan man gjøre med bilder på nettstedet Flickr.
Mens den «hellige gral» for mange elever, Wikipedia,
er et leksikon for og av brukere. Her kan hvem som helst oppdatere og
redigere «fakta» i samarbeid med hverandre. Mange
elever ser på dette nettstedet som sannheten selv, bruker det blindt og tar
det som er publisert for god fisk, dessverre. Alle de nettstedene som
er nevnt over (pluss mye, mye mer) er det vi omtaler som sosiale
medier,
hvor brukerne skaper og deler innholdet med hverandre, den berømte
web 2.0-kulturen.
Medfører
denne web 2.0- kulturen endringer i elevenes lese- og skrivevaner?
Åpner denne kulturen for nye muligheter i norskfaget for
norsklæreren,og hva kan vi lærere konkret gjøre for å øke
elevens digitale kompetanse i norskfaget? Store og tunge spørsmål
som du kanskje vil finne noen svar på ved å lese videre.
Endringer i lese- og skrivevaner hos elevene?
Som
nevnt over kan elevene, gjennom web 2.0-kulturen være både
forfattere og fagpersoner. Den store faren ligger i kravene til det
som publiseres. Facebook, Twitter, personlige blogger, tekstmeldinger
og mange, mange flere sosiale medier stiller ingen krav til spesielle
skriveferdigheter, kanskje heller motsatt. Mange benytter denne
«friheten» til å skrive dialekt, personlig hører jeg også til
under denne kategorien, bare fordi jeg kan det.
Faremomentet
er at språket som blir benyttet i disse arenaene er svært preget av
det muntlige, ingen
sier noe på skrivefeil og ekstreme forkortelser, og engelsk blir
svært ofte blandet med norsk. Dette kan blant annet føre til
at elevene får problemer med å skille seg fra dette muntlige språket
når de skal skrive fagtekster i skolesammenheng. De
kan også få problemer med å lese fagtekster fordi de mister
sammenhengen og rett og slett har problemer med å forstå det som
står skrevet.
Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har kommentert at
språket er for muntlig for den aktuelle sjangeren, det
ser dessverre heller ikke ut til at det er en endring i siktet.
Jeg
mener og tror (uten å være for skråsikker) at de sosiale mediene
må ta på seg noe av skylden for denne negative trenden. Skolen og
kanskje spesielt norsklærerne må ta disse utfordringene på strak
arm, og ta opp kampen mot de skriftspråklige subkulturene som har
oppstått i de sosiale mediene.
Nå
er det ikke bare for elevenes skrivevaner at varsellampene lyser,
elevene leser også en hel masse gjennom de sosiale mediene. Dette er
jo forsåvidt bra, men faren er at mange tar det de leser for god
fisk. Det de leser er for
dem
ikke noe annet enn sannheten, her finnes
det
ekstremt mange fallgruver.
Mange
elever sverger til Wikipedia og elevsidene Propaganda
og Daria,
dette er nettsider hvor elevene selv kan publisere det de vil, også
egne skoleoppgaver. Elevene bruker disse aktivt i skrivingen, uten å
høre suset fra den kritiske sansen som burde ha dukket opp. Derfor
mener jeg vi lærere bør fokusere mer enn det vi allerede gjør på
kildekritikk, noe jeg kommer tilbake til senere i innlegget.
Jeg
ser at jeg har presentert en svært negativ innstilling til de
sosiale mediene i det jeg har skrevet over, men nå er det ikke sånn
at det bare fører til negative utfall. De sosiale mediene fører i
aller høyeste grad til lesing og skriving på fritiden, i følge
Otnes og Schwebs i Tekst.no
har
elevenes datamaskin også blitt til lesebok, skrivebok og lærebok.
Elevene må i dag (mer enn før) opparbeide seg en større digital
literacy-kompetanse, altså
noe
vi skaper sammen med andre. I vekslingen mellom det sosiale og
det individuelle, oppstår literacy hvor selve begrepet er kulturelt
betinget. I
Tekst 2 null
deler Jon Hoem og Ture Schwebs literacy-begrepet, i denne
sammenhengen, inn i tre kategorier; Digital dugelighet, digital
kyndighet og digital dannelse. Disse tre kategoriene kommer jeg
nærmere inn på senere i innlegget.
Elevene har med
andre ord behov
for
en større digital kompetanse enn tidligere. Dette kommer av at «alt»
har blitt digitalt, tekstene har blitt digitale ved at de både blir
laget og lest på en datamaskin. Bøkene kan ikke lenger bli lest fra
perm til perm, da permene ikke lengre eksisterer (satt
på spissen).
Lesebrettene (og smarttelefonene) har på lang vei erstattet de
tradisjonelle bøkene. Tenk så vondt det må gjøre å få et
lesebrett i hodet i stedet for en bok, etter å ha lest litt for
lenge på senga en søndagskveld?
Kanskje
kommer vi til å forsvinne inn i den digitaliserte hverdagen? Jeg synes
reklamen for Sparebank1 tar denne enorme digitaliseringen på kornet.
Hvordan kan norsklærerne takle disse utfordringene?
Det
er ikke sånn at vi bare kan skyve web 2.0 til side og heller
fokusere på den tradisjonelle lesingen og skrivingen. Vi
må kunne se muligheter i stedet for begrensninger. For i tillegg til
å kunne regne, lese og uttrykke seg muntlig og skriftlig som
det står integrert i kompetansemålene,
skal
elevene også som en femte grunnleggende ferdighet, kunne bruke digitale verktøy.
Som ett av hovedområdene innen Læreplanen for norskfaget finner vi
sammensatte tekster,
hvor elevene blant annet skal arbeide med tekster som aviser,
tegneserier, sangtekster, reklamer og nettsider. Dette finner man jo
lett fram til i dag, ved hjelp av noen få tastetrykk er man inne og
leser dagens nyheter fra ulike nettaviser og lignende. I motsetning
til hjemmeleksen jeg alltid
glemte,
vi måtte nemlig huske å ta med oss en avis hjemmefra som vi skulle
jobbe med i timene neste
dag.
Forferdelig
vanskelig å huske!
Nå sier ikke jeg at man skal se helt bort fra papiravisene, men det
er bare forferdelig lettvint med avisene som ligger ute på
internett. Da kommer heller ingen seg unna med at de har glemt det
(slik jeg gjorde).
I
arbeidet med sammensatte tekster kan elevene få muligheten til å
arbeide med multimodalitet,
noe som betyr at de kan benytte flere framstillingsformer. De kan for
eksempel kombinere illustrasjoner med tekst, lyd, figurer og bilder.
Arbeidet med sammensatte tekster og multimodalitet opplever jeg som
svært motiverende og lystbetont for elevene. Inntrykket
mitt er at det er dette de liker aller mest
i hele norskfaget. For eksempel har jeg nylig vært gjennom
sammensatte tekster
som tema, med min herlige andreklasse i
videregående skole,
studiespesialisering
og idrett. Der fikk de en stor utfordring fra meg (med viten og
vilje) mot slutten av undervisningsperioden.
Utfordringen
gikk ut på at de skulle lage en reklamefilm ved
å benytte Moviemaker.
Reklamen
skulle være
for en av lokalbedriftene i vårt nærområde, de fikk kun
to dager før det ferdige produktet skulle presenteres. På
presentasjonsdagen skulle de vise reklamefilmen for klassen, for deretter
å ha en samtale med meg hvor de forklarte og begrunnet sine valg i
forhold til forankring, avlasting eller motsigelser mellom bilde,
tekst og lyd i reklamefilmen. De
skulle også vurdere eget arbeid opp mot de gitte
vurderingskriteriene. Dette gikk så det suste!!!
Flere elever imponerte meg veldig, og absolutt alle bidro (sjelden
kost). Inntrykket og meldingene jeg satt igjen med var at dette
virket svært motiverende på elevene. Mitt personlige inntrykk var
at disse elevene sitter inne med enorme ressurser som jeg bør
utnytte i større grad enn jeg har gjort til nå.
I
eksempelet over viste jeg hvordan elevene kan arbeide med Moviemaker.
I
Norskboka.no
presenterer Leif Harboe Photostory
(ss.
117-123) som eksempel på hvordan man han jobbe med sammensatte
tekster. Konseptet med Moviemaker og Photostory er det samme; elevene
kan sette sammen lyd, bilder, musikk og tekst. Her er det bare
lærerens kreativitet som setter grenser for hva arbeidet kan
resultere i. Arbeidet virker, som nevnt over, motiverende på
elevene, og hva er vel ikke mer motiverende for en lærer enn
motiverte elever? Jeg har for eksempel latt elever som har problemer
med å presentere noe muntlig for klassen, lage en film som de spiller
av for hele klassen i stedet. Dette for å avlaste
nervene deres av og til. Etter min erfaring blir elevene tøffere
av det.
Også
i
ren skriving kan man benytte seg av dagens web-kultur. Elevene kan
for eksempel få ulike oppgaver gjennom å opprette egne blogger
og skrive egne blogginnlegg. Innleggene kan ha både et faglig og et
personlig innhold, gjennom norskfaget kan det være mest naturlig å
opprette en fagblogg. Her
kan elevene
reflektere, kjøre dialoger og oppsummere, samtidig som de kan få
ulike oppgaver av læreren. For eksempel kan innleggene være rent
faglige,
eller man kan legge opp til oppgaver som innebærer en diskusjon av
dagsaktuelle tema. En
blogg kan oppleves som skummel og demotiverende for elever som ikke
er overbegeistret for faglig skriving fra
før,
for en blogg er tilgjengelig for alle som ønsker å lese den.
Dermed
kan enkelte elever føle seg nakne og sårbare ved blogging.
Dette
kan man løse ved at elevene får velge hvem som skal få muligheten
til å lese bloggen, dermed kan resten av omverdenen enkelt stenges
ute og eleven er igjen innenfor trygge rammer. I bloggen kan man få
tilbakemeldinger både fra medelever og lærer, noe som kan fungere
som en formativ vurdering.
Elevene kan dermed gå direkte inn på innlegget
og gjøre de nødvendige endringene uten å måtte skrive hele
teksten om igjen. Dette forenkler arbeidet noe.
Gode
ressurser i undervisningen har man også i nettsider
som norsksidene.no,
gruble.net,
sprakradet.no
og nettsidene som tilhører de ulike lærebøkene. Disse nettsidene
kan fungere som ressurs både for lærere og elever. Spesielt i
sidemålsundervisningen kan det være greit å ha en nettside med
spesifikke oppgaver å støtte seg på.
Elektronisk læringsplattform og personlig læringsnettverk
På
den videregående skolen hvor jeg arbeider har elevene en elektronisk læringsplattform (LMS) i
form av Fronter,
et lignende verktøy er It's learning.
I Norskboka.no viser Harboe til en undersøkelse gjennomført av
Utdanningsdirektoratet, hvor det kommer fram at hele 98% av alle
videregående skoler benytter seg av en elektronisk læringsplattform,
mens 58%
av grunnskolene gjorde det samme. Læringsplattformen kan brukes til
diskusjoner mellom elever, lærer og foreldre, de kan også brukes
som et verktøy hvor lærere kan dele undervisningsopplegg, legge ut
fagplaner og dele erfaringer med hverandre. Nytteverdien ved en slik
plattform kan derfor være høy om den blir brukt riktig. Her kommer
vi også inn på personlige læringsnettverk (PNL),
hvor lærere kan få innblikk andre læreres praksis. Her kan lærere
(som i Fronter) dele ressurser, kommentere, samarbeide, reflektere og
lignende. Det trenger ikke nødvendigvis være bare gjennom skolens
elektroniske læringsplattform at denne delingen skjer, det kan også
være fagblogger, Twitter og andre medier. Nye impulser gir ofte nye
ideer, og kanskje også ny motivasjon.
Digital dugelighet, -kyndighet og -dannelse
Som jeg nevnte
tidligere i innlegget har Hoem og Schwebs (2010,
s. 177) delt literacy-begrepet inn i tre
kategorier; Digital dugelighet:
Det er i denne kategorien elevene skårer høyest, kanskje til og med
høyere enn lærerne. Elevenes instrumentelle
ferdigheter er velutviklet, det meste innen web 2.0 kan de utføre
med lukkede øyne; de innehar svært solide praktiske evner. Digital
kyndighet: Her refererer Hoem og Schwebs til
Castell (2001), som påpeker at de som «evner å behandle store
informasjonsmengder med hensyn til kvalitet og relevans, og deretter
er i stand til å rekontekstualisere innholdet slik at det kan
anvendes til å dekke egne behov i bestemte sammenhenger» er de som
vil klare seg best (2010, s. 180). Her skårer elevene betraktelig
lavere. Når det kommer til det å innhente, tolke, vurdere og ikke
minst forstå mengder med iformasjon, kreves det mer kunnskap og
forståelse enn hva man kan regne med en «utrenet» 16-19 åring
sitter inne med. Det er her lærerne er sterke, og kanskje er det her
vår aller viktigste jobb innen digital kompetanse ligger. Vi må
trene elevenes kritiske sans. Digital
dannelse: Hvordan
skal man opptre på nettet? Kjenner elever og lærere nettets
etikette og etikk? Her vet vi at svarene er svært så delte. Senest
denne uken har det vært en nyhetssak hvor det kom fram at elever
hetser lærerne sine på Facebook.
Det forekommer mye mobbing digitalt, kanskje spiller også den
kritiske og fornuftige sansen inn her når unge legger ut upassende
bilder, tekster og mye annet på nettet. Lærerne kan lære elever
hvordan de skal og bør opptre i de sosiale mediene, og er ikke
dannelse en vesentlig del av hva vi holder på med?
Som
norsklærer legger man veldig godt merke til begrensningene som de
sosiale mediene fører med seg, men jeg mener også at ressursene
disse kan føre med seg er så enorme at vi må lære oss å benytte
oss av dem. Web- 2.0 kommer ikke til å forsvinne, kanskje heller
motsatt; at det blir videreutviklet til et web- 3.0, og da
bør man helst ikke seile akterut. Vi må komme oss på elevenes
arena av og til, både for å forstå dem bedre, men også for å ha
den konkrete kunnskapen som skal til for å hjelpe elevene videre.
Kanskje
bør vi norsklærere fokusere mer på å trene elevenes digitale
kyndighet og dannelse, dugeligheten er jo der for de aller fleste
allerede. Spesielt retter jeg denne oppfordringen mot lærene i den
videregående skolen; Vi bør fokusere mer på det kritiske og
faglige hos elevenes digitale kompetanse.
Vennlig hilsen en frøken som desperat prøver å henge med elevene i den digitale hverdagen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar