|
KULTURMØTER
- fordrer samfunnet fellesskap
eller konflikter?
Sentral idé:
Ved å se på eksempler fra skjønnlitteratur,
sakprosa og ulike medier kan vi få et innblikk i hva kulturmøter
og kulturforskjeller har betydd for samfunnet tidligere og om det
har skjedd en endring fram til i dag.
Norsk VG2,
Studiespesialiserende og Idrett
Varighet: 6
uker
|
Hovedspørsmål:
|
Aktiviteter og formativ vurdering:
|
Sentrale begreper:
Kunnskaps- og ferdighetsmål:
|
Ressurser (skjønnlitteratur):
|
Summativ vurdering:
|
Ressurser (sakprosa):
|
Beskrivelse:
Denne modulen er planlagt for 2. klasse
studiespesialisering og idrett i den videregående skolen, og varer i
ca 6 uker. Undervisningsmodulen tar utgangspunkt i følgende
kompetansemål i læreplanen
for norsk:
- analysere tekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp og verdier de representerer
- skrive essay, litterære tolkninger og andre resonnerende tekster på bokmål og nynorsk, med utgangspunkt i litterære tekster og norsk tekst- og språkhistorie
- drøfte fellesskap og mangfold, kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i et bredt utvalg av norske og utenlandske samtidstekster i ulike sjangere
- drøfte sider ved norsk språkpolitikk og kulturutvikling i et globaliseringsperspektiv
Jeg
har uthevet de delene av kompetansemålene som vi skal arbeide
spesielt med i denne modulen.
I
denne modulplanen har jeg valgt å ta utgangspunkt i historier
(spesielt skjønnlitteratur) som omhandler mennesker som kommer som
fremmede inn i en ny kultur, særlig mennesker som kommer fra ulike
deler av verden inn til Norge og de tradisjonene og kulturene vi har
her. Samtidig ønsker jeg å rette elevenes fokus mot endringer i
spesielt det norske språket og om disse endringene kommer av
påvirkning fra andre. Jeg ønsker å vise til ulike eksempler hentet
fra skjønnlitteraturen, ulike saktekster og kanskje spesielt
eksempler hentet fra sosiale medier. Undervisningen blir lagt opp
slik at elevene også må hente fram relevante eksempler selv. Jeg
har lagt vekt på praktiske vurderingsoppgaver, både formativt og
summativt, og der de formative aktivitetene leder frem til den
summative vurderingen. Jeg tror dette er et opplegg som kan
vekke nysgjerrighet, interesse og ikke minst gjenkjennelse blant
elevene, da omtrent 50 % kommer fra andre land og kulturer.
Kulturkonflikter,
fremmedfrykt, mangfold og globalisering er også temaer som står
svært sentralt i media daglig, det er en kontinuerlig debatt som
vekker sterke følelser blant de aller fleste. Temaet
for denne modulen, kulturmøter, mener jeg er svært viktig for
norskfaget på grunn av at vi til stadighet blir påvirket av
mennesker fra andre kulturer, enten det er rent språkmessig,
litterært eller gjennom oppslag i ulike medier. Jeg opplever også
dette emnet som viktig i norskfaget fordi det dekker
et
så vidt område,
både når det gjelder litteratur, kultur, språk og historie. Her
er det mange sentrale, og svært aktuelle spørsmål man kan stille:
Hvilket fokus har media på kulturforskjeller? «Tvinger» de frem et
bestemt synspunkt blant spesielle folkegrupper? Er det spesielle
synspunkter som kommer frem i de aktuelle romanene i forhold til
sakprosaen vi skal ta for oss? I denne modulen er det viktig at
elevene forstår hvorfor og hvordan fokuset er så stort på
kulturmøter og de utfordringene, forandringene og fordelene disse
fører med seg. Elevene skal også forstå hvilken påvirkning andre
språk har på det norske, eller om de har det i det hele tatt.
Utfordringene
for elevene (tror jeg) vil bli å forholde
seg mest mulig objektiv til temaet, hvor de enkelte ganger må legge
til side sine egne meninger og erfaringer, og lære seg å se flere
sider av samme sak. Jeg tror også at de litterære tolkningene vil
bli utfordrende, da det er svært vanskelig for mange elever å
trekke ut de mest essensielle delene fra tekster. Men som jeg har
nevnt tidligere tror jeg dette er et tema som elevene vil interessere
seg for.
Hovedvekten
i denne modulen ligger på historien rundt Rosa Parks, dette vil
ligge som et grunnlag gjennom hele perioden, derfor har jeg også
valgt å innlede modulen med et rollespill rundt denne historien.
Dette for at elevene skal få en annerledes innføring/innledning til
stoffet som de kanskje enklere vil huske og kan trekke fram ved en
senere anledning. Gjennom rollespillet rundt «Rosa Parks på bussen»
vil vi se på ulike utfall denne hendelsen kunne fått gjennom
forskjellige handlinger/ meninger fra medmenneskene. Her vil jeg la
den ene delen av klassen være uvitende om det historiske, slik at
disse vil kunne komme med innspill upåvirket av den faktiske
historien.
Jeg
har også valgt å rette fokus mot endringer i norskspråket, for
elevene skjer disse endringene så gradvis og naturlig at det kanskje
ikke blir ofret en tanke. Jeg ønsker at de skal tenke gjennom disse
endringen, om de er med på å endre det eller om de holder fast på
det som er kjent som «typisk norsk». Ønsker elevene at vi skal
holde fast ved det tradisjonelle språket eller vi de se en endring
som går mot en internasjonalisering? Det store utvalget av
ressurstekster som er i modulplanen er med for at elevene skal få
flere og ulike vinklinger til de aktuelle temaene, de skal ikke se
saken fra bare en side. Dette blir derfor også en øvelse i
refleksjon for elevene.
Vurdering:
I
vurderingsoppgavene
ønsker jeg at elevene skal øve seg i å uttrykke seg saklig, og
dermed vil de praktisere det samme som flere av ressurstekstene
viser. Gjennom rollespillet vil de også komme inn i en realistisk
situasjon, og kanskje ikke minst en historisk situasjon (det har
faktisk skjedd).
I
essayoppgavene skal elevene arbeide individuelt, men de har lov til å
bruke hverandre som ressurser, blant annet ved å gi hverandre
respons underveis i prosessen. Elevene vil få utdelt et skjema med
vurderingskriterier ved oppstarten av arbeidet. Dette for at de skal
vite hva som kreves av dem før de setter i gang, fordelen med dette
kan du lese om i et tidligere innlegg om formativ
vurdering. De vil blant annet bli vurdert etter sjangertrekk,
oppbygging, saklighet, og ordvalg/feil.
Som
nevnt tror jeg dette er både et interessant og aktuelt tema for
elevene, noe som kan vekke lærelysten hos de fleste. Det
er kjent samtidig som det også er fremmed. Jeg tror også at de
fremmedspråklige elevene vil blomstre under arbeidet med kultur og
språk! Læreren er i alle fall inspirert, det er jo positivt bare
det!
Med vennlig hilsen
en frøken med arbeidslyst.
Dette var en skikkelig gjennomtenkt, oversiktlig og bra modulplan. Heldige elever ;)
SvarSlettLykke til med mappeeksamen!!