søndag 10. mars 2013

Modulplan Kulturmøter – VG2 IDST

 


rosaparks20051025 by tobstone
 
 
 
 
 
 
 
 
 
a photo by tobstone on Flickr.      

KULTURMØTER

- fordrer samfunnet fellesskap eller konflikter?



Sentral idé:

Ved å se på eksempler fra skjønnlitteratur, sakprosa og ulike medier kan vi få et innblikk i hva kulturmøter og kulturforskjeller har betydd for samfunnet tidligere og om det har skjedd en endring fram til i dag.



Norsk VG2, Studiespesialiserende og Idrett

Varighet: 6 uker

Hovedspørsmål:

  • Hvordan fremstilles kulturforskjeller i ulike medier som aviser, nyhetssendinger, artikler og ulike sosiale medier, hvilken rolle spiller dette for våre synspunkter?
  • Er det stor forskjell på fokuset på kulturforskjeller i Norge i dag sammenlignet med for 60 år siden, hvilke forskjeller er det i så fall snakk om?
  • Har det norske språket forandret seg noe de seneste årene, og kan eventuelt disse endringene være påvirket fra andre kulturer?


Aktiviteter og formativ vurdering:

  • Rollespill (Rosa Parks på bussen)
  • Sjangerlære
  • Tolkning og analyse av aktuell litteratur både skjønnlitteratur og sakprosa, hvor elevene skal ta stilling til ulike spørsmål tekstene tar opp og hvilke verdier de representerer
  • Gruppediskusjoner (Kaférunde)
  • Gruppearbeid (innhenting av informasjon fra ulike sosiale medier)
  • De fremmespråklige elevene forteller om sitt møte med kulturforskjellene og sine erfaringer rundt dette

Sentrale begreper:

  • Kultur
  • Globalisering
  • Konflikter
  • Mangfold
  • Verdier
  • Språkpolitikk
  • Kulturutvikling
  • Identitet



Kunnskaps- og ferdighetsmål:

  • Forstå hvordan kulturmøter og kulturkonflikter har utviklet seg de siste 60 årene
  • Forstå hvordan ulike medier kan påvirke vår oppfatning av mangfold og globalisering


Ressurser (skjønnlitteratur):




Summativ vurdering:



  • Lag rollespill ut fra historien om Rosa Parks. Rollespillet skal komme med to eller flere ulike utfall.
  • Elevene skal skrive et essay om historiske kulturforskjeller og frykten for det ukjente, eller de kan velge å skrive et essay om endringer i det norske språket
  • Lag en presentasjon at fra klassediskusjonene, velg selv tema ut fra det som er blitt diskutert i undervisningsperioden

Ressurser (sakprosa):


Etter mønster fra Fjørtoft( 2009)


Beskrivelse:

Denne modulen er planlagt for 2. klasse studiespesialisering og idrett i den videregående skolen, og varer i ca 6 uker. Undervisningsmodulen tar utgangspunkt i følgende kompetansemål i læreplanen for norsk:

  • analysere tekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp og verdier de representerer
  • skrive essay, litterære tolkninger og andre resonnerende tekster på bokmål og nynorsk, med utgangspunkt i litterære tekster og norsk tekst- og språkhistorie

  • drøfte fellesskap og mangfold, kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i et bredt utvalg av norske og utenlandske samtidstekster i ulike sjangere
  • drøfte sider ved norsk språkpolitikk og kulturutvikling i et globaliseringsperspektiv

Jeg har uthevet de delene av kompetansemålene som vi skal arbeide spesielt med i denne modulen.


I denne modulplanen har jeg valgt å ta utgangspunkt i historier (spesielt skjønnlitteratur) som omhandler mennesker som kommer som fremmede inn i en ny kultur, særlig mennesker som kommer fra ulike deler av verden inn til Norge og de tradisjonene og kulturene vi har her. Samtidig ønsker jeg å rette elevenes fokus mot endringer i spesielt det norske språket og om disse endringene kommer av påvirkning fra andre. Jeg ønsker å vise til ulike eksempler hentet fra skjønnlitteraturen, ulike saktekster og kanskje spesielt eksempler hentet fra sosiale medier. Undervisningen blir lagt opp slik at elevene også må hente fram relevante eksempler selv. Jeg har lagt vekt på praktiske vurderingsoppgaver, både formativt og summativt, og der de formative aktivitetene leder frem til den summative vurderingen. Jeg tror dette er et opplegg som kan vekke nysgjerrighet, interesse og ikke minst gjenkjennelse blant elevene, da omtrent 50 % kommer fra andre land og kulturer.




Kulturkonflikter, fremmedfrykt, mangfold og globalisering er også temaer som står svært sentralt i media daglig, det er en kontinuerlig debatt som vekker sterke følelser blant de aller fleste. Temaet for denne modulen, kulturmøter, mener jeg er svært viktig for norskfaget på grunn av at vi til stadighet blir påvirket av mennesker fra andre kulturer, enten det er rent språkmessig, litterært eller gjennom oppslag i ulike medier. Jeg opplever også dette emnet som viktig i norskfaget fordi det dekker et så vidt område, både når det gjelder litteratur, kultur, språk og historie. Her er det mange sentrale, og svært aktuelle spørsmål man kan stille: Hvilket fokus har media på kulturforskjeller? «Tvinger» de frem et bestemt synspunkt blant spesielle folkegrupper? Er det spesielle synspunkter som kommer frem i de aktuelle romanene i forhold til sakprosaen vi skal ta for oss? I denne modulen er det viktig at elevene forstår hvorfor og hvordan fokuset er så stort på kulturmøter og de utfordringene, forandringene og fordelene disse fører med seg. Elevene skal også forstå hvilken påvirkning andre språk har på det norske, eller om de har det i det hele tatt.


Utfordringene for elevene (tror jeg) vil bli å forholde seg mest mulig objektiv til temaet, hvor de enkelte ganger må legge til side sine egne meninger og erfaringer, og lære seg å se flere sider av samme sak. Jeg tror også at de litterære tolkningene vil bli utfordrende, da det er svært vanskelig for mange elever å trekke ut de mest essensielle delene fra tekster. Men som jeg har nevnt tidligere tror jeg dette er et tema som elevene vil interessere seg for.


Hovedvekten i denne modulen ligger på historien rundt Rosa Parks, dette vil ligge som et grunnlag gjennom hele perioden, derfor har jeg også valgt å innlede modulen med et rollespill rundt denne historien. Dette for at elevene skal få en annerledes innføring/innledning til stoffet som de kanskje enklere vil huske og kan trekke fram ved en senere anledning. Gjennom rollespillet rundt «Rosa Parks på bussen» vil vi se på ulike utfall denne hendelsen kunne fått gjennom forskjellige handlinger/ meninger fra medmenneskene. Her vil jeg la den ene delen av klassen være uvitende om det historiske, slik at disse vil kunne komme med innspill upåvirket av den faktiske historien.


Jeg har også valgt å rette fokus mot endringer i norskspråket, for elevene skjer disse endringene så gradvis og naturlig at det kanskje ikke blir ofret en tanke. Jeg ønsker at de skal tenke gjennom disse endringen, om de er med på å endre det eller om de holder fast på det som er kjent som «typisk norsk». Ønsker elevene at vi skal holde fast ved det tradisjonelle språket eller vi de se en endring som går mot en internasjonalisering? Det store utvalget av ressurstekster som er i modulplanen er med for at elevene skal få flere og ulike vinklinger til de aktuelle temaene, de skal ikke se saken fra bare en side. Dette blir derfor også en øvelse i refleksjon for elevene.


Vurdering:

I vurderingsoppgavene ønsker jeg at elevene skal øve seg i å uttrykke seg saklig, og dermed vil de praktisere det samme som flere av ressurstekstene viser. Gjennom rollespillet vil de også komme inn i en realistisk situasjon, og kanskje ikke minst en historisk situasjon (det har faktisk skjedd).


I essayoppgavene skal elevene arbeide individuelt, men de har lov til å bruke hverandre som ressurser, blant annet ved å gi hverandre respons underveis i prosessen. Elevene vil få utdelt et skjema med vurderingskriterier ved oppstarten av arbeidet. Dette for at de skal vite hva som kreves av dem før de setter i gang, fordelen med dette kan du lese om i et tidligere innlegg om formativ vurdering. De vil blant annet bli vurdert etter sjangertrekk, oppbygging, saklighet, og ordvalg/feil.



Som nevnt tror jeg dette er både et interessant og aktuelt tema for elevene, noe som kan vekke lærelysten hos de fleste. Det er kjent samtidig som det også er fremmed. Jeg tror også at de fremmedspråklige elevene vil blomstre under arbeidet med kultur og språk! Læreren er i alle fall inspirert, det er jo positivt bare det!


Med vennlig hilsen
en frøken med arbeidslyst.

1 kommentar:

  1. Dette var en skikkelig gjennomtenkt, oversiktlig og bra modulplan. Heldige elever ;)
    Lykke til med mappeeksamen!!

    SvarSlett